måndag 16 september 2013

Kursval, den franska byråkratin och Erasmuslivet

Hej hej!

Förra måndagen var det presentation av programmet jag ska läsa kurser ifrån. Klassen är ganska liten (cirka 20 pers kanske) och alla verkar trevliga och snälla så det känns bra. Vi fick kursplaner för kurserna vi kan välja att läsa och jag har nu lämnat in min kursansökan, kommer bli kurser inom föroreningstransport i vatten, luftföroreningar, modellering, avancerad GIS, lite mark… Och i natt (ja, samling på skolan kl. 03.00!?) bär det av till Normandie och Bretagne för en veckas fältkurs inom sedimentering J. Läste precis programmet för kursen och insåg att mitt franska geologi-sedimenteringsvokabulär inte är på topp, men det ska nog gå bra ändå! Ja, alla mina kurser kommer att hållas på franska, ska bli intressant.

I övrigt har veckan inneburit ganska mycket administrativt fix – internet, telefonabonnemang, bank, cykel, sportanmälan, bostadsbidragsansökan m.m. Alla Erasmusstudenter (inklusive jag själv) är ytterst förundrade över alla papper, intyg och bevis man måste ha vad man än ska göra här. Nåja, några av grejerna är ordnade nu och resten får vänta till nästa vecka. Eftersom mina kurser ännu inte har börjat har jag haft mycket fritid den senaste veckan. Som tur är är Strasbourg en studentstad och veckan har bland annat bjudit på museibesök, god Alsaceisk mat, zombie walk, cinéma en plain air, ostprovning, ciné-concert, fester…

Nu blir det packning, step, sova och sen Normandie!

À plus!



Zombie walk, ingår tydligen som en del av filmfestivalen här...

Skippade gröten i morse och franskade till det lite.

Så här ser mitt rum ut. Cykeln får bara vara inomhus när jag ska vara borta en längre tid...

1 kommentar:

  1. Jag förstår att det krävs en hel del tålamod för denna byråkrati. Men tänk så mycket franska du lär dig! Och ni kurskamrater verkar ha trevligt tillsammans.
    Önskar dig en god fortsättning!
    Hälsningar Carina

    SvaraRadera