torsdag 26 september 2013

Fältkurs

Sådär ja, första kursen avklarad! (Nåja, det ska väl skrivas en rapport också…) Kursen heter Géologie et hydrodynamique littorale och utspelade sig längsmed kusten i Normandie och Bretagne. Vi var 39 miljöingenjörer och geologer som i princip hängde på stranden i åtta dagar. Vi lärde oss om den extrema erosionen längsmed hela Normandies kust och geologin i området och promenerade runt i leran där det några timmar tidigare stått 13 meter vatten (tidvatten är coolt). Ja, det var mycket lervandring som gällde och efter några dagar var alla ens tillhörigheter täckta av lera. Men det var kul. Varje dag hade vi korta föreläsningar och fick några uppgifter att lösa i grupp. Lärarna var engagerade och skojiga och smakade på allt (växter och alger, snäckor, sniglar, diverse ägg och svampar, lera och sten och maneter). Och jag har ätit ostron i leran mitt ute på Atlanten och det var faktiskt inte så äckligt som jag hade trott, kanske blir till att prova på restaurang också.

Vi bodde på tre olika vandrarhem av varierande standard och på kvällarna var det lek, spel, vin och strandhäng som gällde. Lite turism i form av Mt St Michel hanns det med också. Mt St Michel är en liten halvö som främst består av ett stort kloster. På grund av de stora tidvattenskillnaderna blir halvön en ö två gånger per dag, häftigt!


Klassen verkar jättebra. Alla är trevliga och roliga och stämningen är avslappnad och skön. Och det var såklart perfekt för mig som nykomling att inleda med en veckas konstant häng. Imorgon bitti har jag min förta riktiga föreläsning, ska bli spännande att se hur det går!

En meter per år eroderar bort. För inte så många år sedan gick det en väg här.

En gammal bunker som ligger risigt till.

Ibland gick det trögt.

Mt St Michel



Lägg till bildtext
Föreläsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar